tirsdag 8. juli 2008

Ferie, lesing og det sosiale

Tidligere kom jeg hjem fra ferie og hadde lest en bråta med bøker, nå rekker jeg muligens å ha lest to bøker når vi vender nesen hjemover på søndag -og det er etter tre uker på ferie. Jeg har alltid en forventning om at det skal bli flere, så jeg pakker kofferten full. Jeg merker at det å reise på ferie med barn gjør at man får mindre tid til slike sysler, men det lar seg faktisk fint gjøre å lese på stranda "vår", den er utrolig langgrunn og det er ikke ferietid for spanjolene enda, så vi har en grei oversikt. Men det som ødelegger planen min i år er nordmennene.

Jeg synes alltid det er ekstra stas å legge til at det ikke er så mange nordmenn i "vår by", men her om dagen når jeg kom opp fra vannet og gikk mot stranda telte jeg ikke mindre enn 7 norske barnefamilier -laina opp. Og når alle bor i samme leilighetskompleks gjør det ikke saken bedre. Alle de opprinnelige eierne har blitt besteforeldre, alle disse barnebarna har nå kommet i skolealder, og dermed får vi førsteretten på å dra ned på denne tiden. Og i år er det altså fylt opp med barn på alle kanter, unger løper inn og ut hos hverandre, vi voksne blir sittende i patioen og skravler og tar oss et glass vin på kvelden, og på stranda mangler det ikke på lekekamerater. Våre to jenter har ti gutter og to jenter å leke med i alderen 3-8 år -hvilket paradis. Og vi voksne har også møtt hverandre tidligere - et par da storesøster var baby for 7 år siden, et annet i to dager sommeren for 2 år siden -osv. osv.Derfor er dette utrolig artig og koselig på alle måter. Og blir det for mye folk kan vi fint sette oss på vår egen veranda og bare roe ned litt.

Vi voksne er en heldig gjeng som får tilby barna våre denne muligheten, og det blir jo ikke feil for oss heller å kunne reise ned hit og være her i tre uker med mennesker som langt på vei har veldig like ferievaner som oss heller! Me Gusta mas!

Ingen kommentarer: