søndag 28. september 2008

The Outsiders


Da jeg leste på nettet i dag om at Paul Newman er død, var min første tanke "The Outsiders". For jeg kjenner egentlig ikke så godt til Newman og hans filmer, må jeg innrømme. Men boka The Outsiders starter med at jeg-fortelleren kommer ut fra en kinosal og drømmer om å bli som Paul Newman, med stålgrå øyne og masse mot. The Outsiders ga meg en stor leseropplevelse da jeg leste den som 15 åring, og gjorde et uutslettelig inntrykk. Jeg gråt og hjertet blødde for disse ungdommene som hadde det så tøft. Og hvilken film dukker opp på tv'n i kveld? Selvfølgelig, TheOutsiders.

Utrolig å få et gjensyn med denne filmen som ble regissert av Francis Ford Coppola i 1983, der besetningen består av bla. Patrick Swayze, Tom Cruise, Rob Lowe, Emilio Estevez, Diane Lane og Matt Dillon som ca. 20-åringer!

Og her jeg sitter lurer jeg på om 15-åringer i dag ville blitt like truffet av boka som jeg ble den gangen. Men det jeg vet er at jeg synes flere av de kjekkasene ser langt bedre ut nå enn den gangen - men akkurat den meningen har nok bare "vokst" med meg...

Ingen kommentarer: