søndag 6. april 2008

Lesehelg

Fint vær og dårlig vær - det har uansett vært en fin helg for å fullføre bøker jeg allerede var igang med.

Etter å begynt på "Labyrinten" av Kate Mosse og ikke helt kommet i gang med den, ga jeg den en sjanse til i uka som gikk. Nå har jeg lest den ferdig. Historien var absolutt spennende nok. Jeg er ikke helt fan av spenningsbøker generelt, så andre som liker denslags hadde muligens kost seg mer med boka. Men jeg lever meg lett inn i bøker, og her er det et levende persongalleri og mange overraskelser underveis. Jeg fikk litt nok av bildene i språket i denne boka, de ble litt overtydelige, men det kan jo ha med oversettelsen å gjøre også.

Jeg fullførte en bok til - nemlig "Holger Hansens historie" av Trond Davidsen. Og den likte jeg veldig mye bedre. En helt annen bok med en historie som bare glir elegant av seg selv, som snur på de underligste steder og tar leseren med på en reise i tid og over landegrenser i et møte med et menneske og hans bakgrunn på en helt annen måte enn jeg kan huske å ha lest tidligere. Anbefales absolutt!

Og etter å ha levd meg inn i disse historiene og grått meg gjennom "La vie en Rose" skal jeg nå fortsette med "Boktyven". Har hørt rykter om at den også er en sånn bok som får tårene til å trille. Og mens jeg leser mitt sitter Far i huset i sofaen med boka jeg har "tvunget" ham til å lese: "Menn som hater kvinner".

Ingen kommentarer: