torsdag 19. juni 2008

Pan(ikk)

En ting er å lese om borgerkrigen og fascismen i Spania -en annen ting er å få ondskapen visualisert på film. Nå sitter vi og ser på Pans labyrint og jeg må blogge litt fordi det er så skummelt. Filmen veksler mellom menneskers grusomhet under Franco-tiden og en eventyrverden der vår unge heltinne Ofelia er arving til tronen, skikkelig mørk film. Det verste er at filmen oppleves nesten mer skummel når vi følger menneskenes ondskap enn når Ofelia er i eventyrverdenen. Nei, forresten. Det er stort sett skummelt uansett.

Mørk og nervepirrende-det er en grunn til at jeg ikke har orket å se filmen på mørkeste vinteren. Men de to som ser på den sammen med meg er helt oppslukt. Ingen barnefilm akkurat. Men det er et eventyr - altså kan jeg forvente en noenlunde god slutt? Og med underittelen "uskyldens makt er sterkere enn all ondskap" må det gå bra til slutt. Håper jeg.

Ingen kommentarer: