tirsdag 17. juni 2008

Lest!


"Ladies" av Mara Lee har fått mye god omtale og plasseres i genren Chick-lit, og det tenkte jeg var et godt utgangspunkt for å lese den. Og boka er fengende, kvinnene vi blir kjent med er alle vakre men med hver sin noe dramatiske bakgrunnshistorie, og disse kvinnene har til felles at de er preget av deres møte med fotografen Siri/Iris C - og ikke bare på en positiv måte. Vi blir godt kjent med en rekke personer i denne boka, fortellingen hopper lett og ledig mellom fortid og nåtid, og i stor grad synes jeg forfatteren gjør et imponerende stykke arbeid. Historien er intens og man blir sugd med i handlingen. Men jeg ble allikevel ikke helt overbegeistret. Jeg klarer ikke å tro på et så gjennomført kynisk persongalleri som vi får presentert i denne boka, jeg håper da virkelig ikke at det finnes så mange iskalde og infame jenter. Og jeg tror heller ikke at romanen hadde tapt seg dersom historien var noe strammere. For meg var det noen poenger som glapp rett og slett.

Helene Uri skrev omtalen om Ladies i Bokklubben nye bøker. Og henne har jeg faktisk tenkt på hele tiden mens jeg leste boka, for Ladies minner i stor grad om Helene Uris bok Honningtunger som rett og slett er mye bedre. Så for alle som vil lese om utrivelige jenter i sommer ville jeg nok heller ha valgt sistnevnte bok.

Ingen kommentarer: