tirsdag 17. juni 2008

Vinter i Madrid

Da det var på det varmeste for et par uker siden tilbrakte jeg en hel dag i solen med boken "Vinter i Madrid" av C.J. Sansom. Boken beskriver et krigsherjet og nedbrutt Madrid, og i denne byen er det vi møter vår helt engelskmannen Harry Brett, som er kommet tilbake for å spionere på en gammel skolekamerat. Han har tidligere mistet en kamerat under den spanske borgerkrigen, og møter igjen flere kjente under sitt opphold.

Boka er både spennende og underholdende, men er også opprørende og gripende, og jeg synes det er en velskrevet roman som jeg likte veldig godt. At jeg er veldig glad i Madrid og at dette preger min lesing av boken skal jeg ikke underslå, for det er noe spesielt å se for seg hvor de er mens man leser.

Borgerkrigen og diktaturet i Spania er også rammen i "Klokkene ringer for deg" av Ernest Hemingway og "Vindens skygge" av Carlos Ruiz Zafón, to bøker som er blant mine favoritter.

Ingen kommentarer: