onsdag 4. august 2010

Lest,, sommer 2010

Ferie på et Sunwingsenter på Kreta ga meg masse tid til å lese på bassengkanten. Om det er bøker å anbefale videre? En rekke "rosa bøker" ble fortært i rasende tempo, Jill Mansell var en av forfatterne, og det er underholdende, lettvint og deilig strandlektyre, men det er også alt det er. Men for all del, konseptet "Bag of fun" fra CappelenDamm er et greit tidsfordriv når man skal ha noe lettvint. Men jeg kommer nok alltid til å irritere meg når språket blir for dårlig, eller historien blir for tynn.For det finnes bøker i denne genren som er langt bedre, slik som "Det motsatte av Kjærlighet", som jeg skrev om i juni. Og etter at vi kom hjem har jeg lest boken "Buena Sucia" av Alisa Valdes-Rodriguez. Dette er en chick-lit roman med humor, godt språk og godt sammensatt handling, alt med de riktige ingrediensene. rørt sammen i et miljø jeg ikke kjenner veldig godt - amerikanere med latinske aner. Men den var leseverdig og en god bok jeg gjerne anbefaler videre.Også har jeg vært i isødet med Harry Hole, kjære vene som den mannen får gjennomgå. Jeg leser ikke mye krim men lar meg fint underholde av Jo Nesbøs bøker. Historiene om Harry Hole er ofte brutale og makabre, vår gode venn Harry er som vanlig helt håpløs når det gjelder å ta vare på seg selv, mens kvinnene rundt ham stadig vekk faller for denne fyren og det er vel helt som det skal være i krimverdenen. Og hva skulle voldsavsnittet og Kripos gjort uten denne etterforskeren som ser mønstre der ingen andre leter? Historien er godt skrevet men jeg synes det nesten blir i overkant av hvor mye brutalt de involverte må oppleve i denne boka (litt som det sykkelpolitiet som går på kveldene nå - alle har helt vanvittige historier bak seg), allikevel lar jeg meg fint underholde og ser frem til neste møte med Harry!Sist men ikke minst har jeg også lest boka "Øya" i sommer. Boka av Victoria Hislop er nok en av de bøkene jeg har blitt anbefalt flest ganger i løpet av det siste året. Av venner, av lånere, og ikke minst av frisøren min som synes den er helt fantastisk. Og den er fin, og leseverdig. "Øya" handler om leprakolonien " Spinalonga", en øy de spedalske i Hellas ble sendt til når de fikk symptomer på spedalskhet. Boka beskriver livet på Øya som for mange var tilnærmet "normalt". I boka møter vi en familie fra den nærmeste byen Placa, hvis tilværelse blir snudd på hodet når sykdommen rammer et av familiemedllemmene. Her er det duket for tårer og smil og det er en dramatisk roman på alle måter. Men det som var spesielt med å lese boka på Kreta var at vi ikke var så langt unna, og vi dro til Placa og kjørte båten over til Spinalonga. Selv om historien er fiktiv, er øyas historie virkelig, og det var ganske spesielt å være der bare dager etter at jeg avsluttet boken. Nå vet jeg hva jeg skal snakke med frisøren min om neste gang jeg går dit!

2 kommentarer:

lene valle sa...

Jada, jeg er enig i at språket og historiene i "bag of fun" er rimelig frustrerende av og til, men jammen er jeg glad for disse lettleste feriebøkene innimellom!! Da går det liksom an å lese samtidig som en blåser opp bassengleker, tørker is av barnemunner og smører solkrem på ryggen til mannen.... Så jeg har slukt alle bøkene du nevner, utenom Buena Sucia (som står på listen min).Har nå begynt på "Hotellet på hjørnet av bitter og søt" av Jamie Ford. Gjenstår å se om denne er noe. Har du lest den?

Elin svendsen sa...

Jeg leste også Øya når jeg var i syden :-) har så lyst til å dra til spinalonga!