mandag 22. november 2010

3 filmer i en fei

Høsten har vært litt... mye i overkant travel og nå begynner det å roe seg, og da er det så mye jeg har lyst til å gjøre. Som å gå på kino, det er virkelig noe av det beste jeg vet! Mye vil ha mer er det noe som heter, og i løpet av den siste uka har jeg sett:

Trolljegeren: underholdende, dokumentaraktig historie om tre studenter ved høyskolen i Volda som ønsker å avsløre en merkelig mann - og det ender med trolljakt rundt omkring i den norske fjellheimen. Vær forberedt på mye skog og is, men også morsomme referanser og nye forklaringer på etablerte sannheter. Men la meg gi en advarsel: dette er ingen barnefilm.

Hjem til Jul: Dette er en PERLE av en film. Levi Henriksens noveller er såre, nære og rørende. Det er julaften og vi møter ulike mennesker i ulike situasjoner på denne "årets lykkeligste dag", som slett ikke er så idyllisk for alle som man liker å tro

. Bengt Hammer har klart kunststykket med å få stemningen fra boka over på film. Denne sitter i - og er en "må se" film nå i førjulstiden.

Harry Potter og Dødstalismanene: Denne er obligatorisk for Potterfansen, som jeg lett slutter meg til. Jeg likte filmatiseringen av denne siste boken veldig godt og gleder meg til avslutningen i juni. Historien er spennende, med høy skvettefaktor og ganske ekkel til tider. Men heller ikke uten varme når vennskapet mellom Harry og Ron settes på prøve. Dette kunne de fint utbrodert enda mer, for det er i beskrivelsen av tapt vennskap, savnede foreldre og tapet av Sirius Svaart at bøkene er på det beste og det har egentlig ikke kommet godt nok fram i noen av filmene. Men allikevel - jeg koste meg i Potteruniverset nå også jeg!

Det gamle slagordet duger som bare det: Film ER best på kino!

Ingen kommentarer: