søndag 9. mai 2010

Om bryllup

(En ikke fullt så lykkelig brud fra SATC filmen)

Vi er fortsatt så heldig at vi får gå i brylluper. Har jeg skjønt. Det vil nok roe seg ned ganske snart. De siste årene har jeg vært i ca 2 brylluper hvert år. Og det er veldig koselig. Utgangspunktet er jo to som lover hverandre å være sammen for resten av livet, og det er jo absolutt verdt en fest og store ord. Og det er stas å få pynte seg og drikke champagne! Jeg er fan av høye hæler og champagne.

I helgen har vi vært i bryllup. Og i juni blir det bryllup i familien. Noen brylluper er langt morsommere enn andre. For eksempel har jeg veldig stor tro på bryllupet som går av stabelen om en måneds tid! For brudeparet har lovt meg følgende: middagen skal ikke var i 6,5 time. Ja, du leste riktig. Gårsdagens middag ble en lang affære. Og det er hyggelig med underholdning, taler og sang. Men jeg kjente at jeg var veldig trøtt da klokken nærmet seg tolv og jeg fortsatt satt til bords. Så trøtt at min kjære sparket meg på leggen da øynene holdt på å gli igjen. All ære til brudparet som hadde stått på i forkant og lagt sjelen i detaljene . Men det finnes en grense for alt. Og toastmasterens rolle i dette er uhyre viktig. For min egen del lager jeg nå en note-to-self liste dersom jeg skal snakke, synge for eller underholde et brudepar - og hvem vet om ikke det skjer ganske snart:
  • begynn aldri med at: jeg er ingen taler...eller: jeg har egentlig ikke forberedt meg! Helt uvesentlig!
  • Snakk til brudeparet - vær personlig. De fleste kjenner brudeparet godt nok fra før, alle interesser og utdannelse er muligens allerede kjent...
  • Humor er bra - når det funker. Vær forsiktig med å gjøre for mye narr av brud eller brudgoms feil og mangler. Er bruden superstresset og detaljorientert er det ikke sikkert at det er en hyggelig ting å få dette gjentatt gang på gang i talene (dette opplevde vi i et bryllup i fjor)...
  • Ikke overdriv. Bruk tiden din. Og slutt i tide. En kort og personlig tale er bedre enn en god idé som overdrives. Synes jeg. Selv fikk vi en tale basert på alfabetet. Og jeg vet at det var en nervøs taler som holdt denne talen. Og det er en morsom ide. Men alfabetet er langt. Kanskje hadde det holdt med 10 bokstaver...
  • En sang er fint. Men tre sanger fra en og samme person er vel mer enn nok?
Er jeg litt streng nå? Jeg liker brylluper og jeg koste meg i går. Men jeg skulle gjerne danset litt mer, for det ble det ikke så mye tid til. Og brudeparet er i lykkerus og det er jo tross alt det aller viktigste her:)

Men har du et tips til hva man bør gjør eller ikke gjøre så suppler meg gjerne:)

2 kommentarer:

Heidi sa...

6,5 timer? Seriøst?

Jeg har stort sett bare vært i hyggelige brylluper. Dog med noen pinlige øyeblikk.

Jeg føyer til lista di:

* Hvis man lager sang, sørg for at det iallefall rimer sånn nogenlunde. Eller i det minste at det passer til sangen.

*Brudgommen SKAL holde tale! Og IKKE lage en sang som mangler de nevnte punkter over.

*Hvis man har en familie med mime-sangere, der altså bare et par medlemmer tør å la det komme lyd ut av munnen, er ikke sang et tema overhodet.

*Har man nære familiemedlemmer som gjerne ønsker å underholde (hver gang!), sørg iallefall for at de er litt morsomme. Eller i det minste kan synge LITT. Det blir relativt pinlig ellers.

*Kaffe og kaker må serveres i god tid før midnatt. Mange og kanskje spesielt de eldste, er slitne på denne tiden. Greit å kunne trekke seg tilbake uten å ha gått glipp av noe, så kan de festglade bare fortsette å danse videre gjennom natten.

*Våg gjerne å gjøre noe utradisjonelt. Det er hyggelig, men kanskje litt kjedelig, når hvert eneste bryllup følger samme skjema...

(OK, alle punktene her gjaldt ikke bare den som skal holde tale el., men det dreide seg iallefall om bryllup.) ;o)

hh sa...

Jeg har aldri, aldri, aldri hørt om en middag som varer i 6 og en halv time. Selv ikke da kronprinsparet giftet seg!