søndag 29. mars 2009

Fornuft og følelser

Og jeg som trodde at jeg hadde lest boka, i allefall sett filmen. Så feil kan man ta, for i kveld så jeg filmen og dette var nytt for meg. Så tenk at slike perler fortsatt venter. Jeg elsker Stolthet og fordom, så at denne klassikeren var ny for meg er et mysterium. Jeg har heller ikke sett eller lest Mansfield park så det er vel muligens på høy tid det også! Jane Austen kunne virkelig kunsten med å skrive de store romantiske fortellingene!

Oppdatering: Heisan - jeg ser nå at jeg var litt utydelig - det er Fornuft og følelser som er ny for meg- men den var jo kjempefin! Stolthet og fordom har jeg lest og sett både filmen og tv-serien - og tv-serien med Colin Firth er absolutt favoritten! Det er jo den ultimate romantiske historien. Jeg få lest de andre bøkene av Jane Austen også:)

3 kommentarer:

Tea Kristin sa...

Jeg hadde en periode i ungdomsskolealder når jeg pløyde meg gjennom alle Austen-bøkene, og jeg har lest flere av dem flere ganger etter det. Heeeerlig lesning!

Viljestyrken sa...

Jeg ELSKER stolthet og fordom!
Igrunn elsker jeg rett og slett Jane Austen...
Nå som du har sett filmen (går ut fra at det er den med Keira du har sett), så burde du igrunn få med deg serien som ble laget på 90.tallet m/ Colin Firth i rollen som Mr. Darcy - den er bare helt fantastisk og går litt mer i detalj, mye utelates jo i filmen.
Ellers bør du se/lese: Northanger Abbey, Persuasion og som du selv nevnte Mansfield Park.
Går ut fra at fornuft og følelser allerede er inntatt!

C-mor sa...

Tea: Jeg har mye å glede meg til:)
Prinsessen: Som du ser er jeg enig med deg i at Stolthet og Fordom er veldig bra!!! Både bok og tv-serie! Har du sett og lest Bridget Jones bøkene og filmene forresten -her spilles det masse på både Stolthet og fordom og MR. Darcy, - og i filmene spiller jo godeste Colin Firth mr. Darcy her også!