lørdag 28. februar 2009

Fire fine


Denne tiden etter jul har det vært så travelt at jeg har tenkt på det som en tid hvor jeg ikke har rukket å lese så mange bøker. Men hallo, det har jeg vel! Det er bare det at bøkene jeg har lest ikke er noen tungvektere, heller lett underholdning. Men lest er lest, og jeg likte dem alle!

Den trettende fortellingen/Diane Setterfield: Litt Jane Austen og Charlotte Bronté over denne romanen, en klassisk fortelling med et rikt persongalleri og familiehemmeligheter. Underholdende og dramatisk.

Remember me/Sophie Kinsella: Lexi våkner opp på sykehuset, og har glemt alt som har skjedd de siste tre årene. Kroppen er perfekt, hun er rik og er gift med en dødskjekk mann hun selvfølgelig ikke kjenner igjen. Vennene hennes vil ikke ha noe mer med henne å gjøre. Hvordan ble det slik? Sophie Kinsella er forfatteren bak Shopoholic-bøkene, og der synes jeg noen ganger at hovedpersonen blir vel fjåsete. Denne boka synes jeg faktisk var en bedre chick-lit enn de andre hun har skrevet.

Mann og gutt og Mann og kone/Tony Parsons: Harry Silver lever et vellykket liv med kone og barn, men et sidesprang ødelegger alt. Familien oppløses, han må ta rollen som far langt mer alvorlig enn tidligere og kanskje er han heldig nok til å møte kjærligheten igjen. Disse to bøkene er både humoristiske og alvorlige og minner mye om Nick Hornbys Gutter er gutter og andre bøker i den stilen.

Ingen kommentarer: